Jak zaprojektować okładkę książki

jak zaprojektować okładkę ksiązki

Nawet jeśli jesteś olbrzymim molem książkowym, z pewnością nie zastanawiałeś się, jaką drogą przechodzą do ciebie pachnące świeżym drukiem książki, zawierające fantastyczne historie, których nie możesz się doczekać.

Projekt zaczyna się od pisarza

Cóż, bez odpowiedniej historii nie byłoby książki! Pisarz, po ukończeniu swojego wielopomnego dzieła musi uzbroić się w cierpliwość i szukać kogoś, kto przeczyta i zwróci uwagę. Może się okazać, że właściwie potrzeba jeszcze wiele pracy, poprawek i zmian, zanim spełni się jego marzenie.

Moda na pisanie własnych książek trwa w najlepsze. Teraz niemal każda sławna osoba lub bloger ma na swoim koncie jakąś pozycję. Wydawnictwa same wyszukują osoby, na których mogłyby zarobić. A co z resztą? Samozwańcy mogą wydawać ebooki i pdf-y bez niczyjej aprobaty. Jeśli znajdą czytelników, może ktoś zechce ich wydać.

Wysyłając swoją książkę, nie bójmy się reakcji. Najlepiej wysłać ją do kilku lub kilkunastu wydawnictw i cierpliwie czekać na odpowiedzi. Innej opcji nie ma, chyba że twoim przyjacielem jest znany pisarz lub poeta – wtedy śmiało może cię polecić.

Edycja i korekta

Po przeczytaniu i zaakceptowaniu książki jest wysyłana do edytora i korektora: osób, które zajmą się ewentualnymi błędami stylistycznymi, ortograficznymi, interpunkcyjnymi i logicznymi. Na tym etapie postępuje praca z autorem i wychodzą największe niesnaski: często młodzi autorzy boją się, że korektor zmieni ich dzieło na gorsze.

Gdy minie pierwszy kryzys i wszystko jest już dopięte na ostatni guzik, do pracy wkracza projektant, który zajmie się stroną wizualną książki papierowej.

Okładka i papier

Okładka jest zaraz po fabule książki najważniejszym czynnikiem jej sukcesu, dlatego musi być atrakcyjna wizualnie dla odbiorcy. Musi zachęcić, aby wziął ją do ręki i przeczytał tytuł i ostatnią stronę.

Typografia książki

O ile z okładką możemy zaszaleć, środek książki powinien być raczej czytelny. Duże, wyraźne czcionki usprawniające czytanie na lekkim papierze, od którego nie bolą oczy. Do najczytelniejszych czcionek należą Garamond, Calibre, Verdana, Times New Roman, Tahoma. Nagłówki mogą być odrobinę bardziej skomplikowane, a nawet artystyczne – nikt się o to nie pogniewa. Najważniejsze jest to, co w środku.

Gdzie w tym wszystkim są artyści

Artyści, aby zaprojektować piękną okładkę muszą w pewnym sensie zapoznać się z treścią merytoryczną książki i zupełnie poczuć, „co autor miał na myśli”.

Nie zawsze musisz być zdecydowany na to, co wydawca ci zaproponuje. Możesz skorzystać z talentu innych artystów, którzy ogłaszają się w Internecie lub poprosić kogoś znajomego – z pewnością jest to lepsze niż fotografia z darmowego stocka.

Projekt okładki twojej książki powinien podążać za najnowszymi trendami w świecie moli książkowych. Nie masz pojęcia, jak powinna wyglądać? Z pewnością masz kilka pozycji w domowej biblioteczce, które niesamowicie ci się podobają – przyjrzyj się im i zanotuj, czym chciałbyś się zainspirować.

Początkujący na rynku wydawniczym muszą pamiętać, że to właśnie okładka przyciągnie potencjalnego przyszłego fana i wiernego czytelnika. Drugim aspektem jest miejsce, gdzie trafi: dziś kupujemy książki nie tylko w księgarniach, ale również w internecie, dlatego musi dobrze prezentować się nawet na zdjęciu. Wniosek jest jeden: okładka jest jednocześnie reklamą.

Artykuł powstał we współpracy z portalem Kopikom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.