Od dłuższego już czasu możemy zaobserwować dynamiczny rozwój alternatywnych finansów. Zainteresowanie nowoczesnymi rozwiązaniami dla małego biznesu jest coraz większe, a wszelkie innowacje techniczne i zmiany społeczne ukierunkowują nas na nowe perspektywy finansowania różnych przedsięwzięć. Alternatywne finansowanie daje możliwość uniknięcia źródeł finansowania z takich miejsc jak banki lub instytucje państwowe, gdzie możliwość pozyskania funduszy jest równoznaczna z ogromem poświęconego czasu i długą procedurą przygotowawczą. Jak zatem bezpiecznie, szybko i sprawnie pozyskać fundusze na realizację złożonych celów? Czy jest to w ogóle możliwe? Dziś skupimy się na inicjatywie finansowania społecznego jaką jest Crowdfunding. Powiemy, czym dokładnie jest i dlaczego warto ją wybrać.
Definicja crowdfundingu
Termin crowdfunding powstał w wyniku połączenia słów: crowd (tłum) oraz funding (finansowanie). Prawdopodobnie, jako pierwszy, termin ten zaproponował Michael Sullivan w 2006 roku pisząc, że jest to gromadzenie środków finansowych z tłumu (internetowego).
Późniejszych definicji crowdfundingu powstało całe mnóstwo. Jedne były bardziej, inne mniej szczegółowe.
Jednak crowdfunding powinien posiadać stałe elementy, do których należą między innymi:
- wspieranie tłumu o charakterze finansowym,
- prowadzenie zbiórki w sieci,
- świadczenia zwrotne w zamian za wpłaty,
- akcja powinna mieć określone ramy czasowe,
- jest to kampania otwarta, co oznacza, że każdy może przekazać datek, w dowolnej wysokości i z dowolnego miejsca, a także jest określony cel zbiórki oraz kwota, jaka ma być zebrana.
Za co warto docenić crowdfunding?
Crowdfundingowi przypisać można wiele zalet. Jest to globalna szansa na osiągnięcie sukcesu, tak w kwestii kulturowej, społecznej, jak i biznesowej. Oczywiście wszystko pod warunkiem, że przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, czym tak naprawdę jest crowdfunding i do czego służy.
Z roku na rok crowdfunding, także w Polsce, zyskuje na popularności, a platformy takie jak https://wspieram.to/ cieszą się coraz większym zainteresowaniem.
Do zalet crowdfundingu warto zaliczyć to, że:
- projekt stanowi własność twórcy,
- autor sprawuje kontrolę nad prowadzoną zbiórką i podejmuje wszelkie decyzje,
- crowdfunding wymaga niewielkich nakładów finansowych,
- ta forma finansowania jest bardzo czytelna i prosta.
Crowdfunding to odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, chcących sfinansować pojedynczy projekt. Oczywiście należy być świadomym, że ta forma finansowania nie jest gwarancją sukcesu i posiada minimalne ryzyko finansowania, jednak odpowiednie przygotowanie i wcześniejsze zapoznanie się z praktykami przygotowawczymi, mogą stanowić skuteczny finish kampanii crowdfundingowej.
Crowdfunding cieszy się ogromna popularnością. Coraz więcej artystów, startupów, a także organizacji charytatywnych pragnie pozyskania funduszy na realizację swoich projektów i zwraca się bezpośrednio o pomoc do społeczności internetowej. Pewnie zastanawiasz się, jakie projekty i przedsięwzięcia mogą zostać sfinansowane z funduszy crowdfundingowych?
Zróżnicowane cele!
Projekty mogą być wszelakie – od przedsięwzięć społecznych, kulturalnych, naukowych, biznesowych, po produkcje muzyczne, filmowe, czy budowę obiektów użyteczności publicznej. Pole manewru jest ogromne, a wszystko zależy od podejścia, zaangażowania i wiarygodności naszego projektu oraz jego transparentności.
Ta stosunkowo prosta droga finansowania nabiera tempa i bez wątpienia warto nią pójść!
Pierwszy raz o czymś takim słyszę. Na pewno bardziej się wgłębię w to zagadnienie.